Om
de hectische westerse samenleving te ontvluchten verliest Fons
van Laar (1959) zich niet in het doorbladeren van verleidelijke
vakantiefolders of boekt hij een last minute flight, maar reist
daarentegen in zijn hoofd met de fantasie als touroperator. Zijn
voorkeur gaat uit naar het exotische: tropische eilanden en vooral
India. In zijn huidige tentoonstelling waagt hij het Indiase taferelen
te combineren met een in de kunstgeschiedenis wel erg bekend onderwerp
als het Canal Grande in Veneti‘. Op pasteuze en bonte wijze schildert
hij de nerveuze mengelmoes van gondels, vaporettoŐs en mensen met
als rustpunt rechtsboven in het doek de romige punt van de Rialto
brug.
Eveneens kleurrijk en met dik tegen elkaar gezette verftoetsen zijn de
Indiase impressies van drogende was aan de rivier de Ganges en het monumentaal
weergegeven turkooizen beeld van de stier Nandhi geschilderd.
Het keramische werk bestaat uit grote (±70 cm), met de hand opgeknede
buikige vazen voorzien van uiteenlopende gepolychromeerde voorstellingen
van middeleeuwse oosterse krijgers te paard, zelfportretten, putti, gondels,
flora en fauna. De decoratie van de grootste vaas (±85 cm) is in samenwerking
met beeldend kunstenaar Pieter Kusters uitgevoerd. |