Goedegebuure(1953)
heeft zich voor deze nieuwe serie werken laten leiden door foto’s
uit de krant, registraties van gebeurtenissen van uiteenlopende
aard, die op diverse plekken in de wereld hebben plaatsgevonden:
politici die elkaar ontmoeten, aanleg van de HSL, vertier in
Moskou, etc.
Het zijn gekaderde fragmenten die Goedegebuure transporteert binnen
de maten van zijn klaarstaande doeken. Hij onderzoekt de foto’s
en snijdt af wat hij niet relevant vindt. De punten van het raster
worden vervangen door wervelende verfstreken die tot meer abstractie
leiden. Flarden van een krantenfoto zijn anonieme schilderijen geworden.
Het zijn afbeeldingen van mensen, maar de wijze van schilderen benadrukt
evenzeer het materiaal, de verf. Materie en illusie hebben een hartstochtelijke
verhouding. Zoals de krantenfoto’s, zijn ook de schilderijen
opnamen van een moment. De vluchtige penseelstreek visualiseert de
kortstondigheid ervan. Alleen de titels verwijzen nog naar de plaats
waar de fotojournalist zich bevond.