Goedegebuure(1953)
heeft zich voor deze nieuwe serie werken laten leiden door foto’s
uit de krant, registraties van gebeurtenissen van uiteenlopende aard,
die op diverse plekken in de wereld hebben plaatsgevonden: politici
die elkaar ontmoeten, aanleg van de HSL, vertier in Moskou, etc.
Het zijn gekaderde fragmenten die Goedegebuure transporteert binnen
de maten van zijn klaarstaande doeken. Hij onderzoekt de foto’s
en snijdt af wat hij niet relevant vindt. De punten van het raster worden
vervangen door wervelende verfstreken die tot meer abstractie leiden.
Flarden van een krantenfoto zijn anonieme schilderijen geworden. Het
zijn afbeeldingen van mensen, maar de wijze van schilderen benadrukt
evenzeer het materiaal, de verf. Materie en illusie hebben een hartstochtelijke
verhouding. Zoals de krantenfoto’s, zijn ook de schilderijen opnamen
van een moment. De vluchtige penseelstreek visualiseert de kortstondigheid
ervan. Alleen de titels verwijzen nog naar de plaats waar de fotojournalist
zich bevond.